Januari utmaningen – hemmaträning

Min kära gamla vän Anna messade mig en januari utmaning – hemmaträning som jag gärna vill dela med mig av. Jag har själv kört den 2 ggr nu (tjuvstartade igår) 🙂 och det jag hade jobbigast med var plankan och squats.

Ok här kommer den, jag hoppas ni hakar på! Se bilden ovan för förklaring av träningsmomenten i januari utmaningen – hemmaträning. Se även nedan klipp för träningsteknik i de olika momenten.

I februari utvecklar jag övningarna i hemmaträningen så kör vi vidare! 🙂

Januari utmaningen – hemmaträning

Värm upp innan, tex 5 minuter lugn jogg på stället 🙂

Träning hemma varje dag i januari:

  • 200 squats/dag
  • 60 armhävningar/dag
  • wallsit 2 min/dag
  • plankan 2 min/dag

Om man är ovan att träna kanske man ska börja med denna istället:

  • 100 squats/dag
  • 30 armhävningar/dag
  • wallsit 60 sek/dag
  • plankan 60 sek/dag
OBS! Om ni får ont eller tycker att en specifik övning gör för ont, stoppa genast momentet. Det ska inte göra ont!

Träningsredskap av högsta kvalitet till bästa pris via nätet hos Sporttema
– för hemmaträning


YouTubeklipp för rätt teknik med squats

YouTubeklipp för rätt teknik med armhävningar

YouTubeklipp för rätt teknik med wall sits

YouTubeklipp för rätt teknik med plankan

För egen del hade jag jobbigast med wallsit och plankan. Det var svårt att hålla den i 2 minuter. Vad det gällde armhävningar gjorde jag paus mellan var 15:e eller 20:e och när det gällde squats gjorde jag 100 i taget med vila mellan. Kan väl erkänna också att jag gjorde armhävningarna med knäna i marken 🙂

Lycka till!

Håll koll på kalorier och träning med en matdagbok


Sugen på fler träningstips?

Promenera – ett enkelt sätt att komma igång med träningen

2 kommentarer
  • Anna
    januari 5, 2016

    Ja nu är vi inne på dag 5!!!
    Vi kämpar på!!

  • healthcreator
    januari 5, 2016

    Kära Anna!
    Ja man kämpar på!! 🙂 Jag gör denna trots att jag även varit på gymmet, blir enklast så tycker jag, annars kanske man börjar fuska tänker jag :))