Veckan som vegan stundar

Följ min blogg med Bloglovin
Ja nu stundar min vegan-vecka. Jag tror inte det kommer bli så svårt trots allt, har redan ätit helveganskt någon dag då och då senaste tiden.

Vegan veckan och lite tankar om äggproduktion

Idag läste jag på lite om våra krav-ägg och trots att djuren har det bra och så så avlivar de tupparna med koldioxid straxt efter de har befruktat hönorna…jag läste också att på vissa ställen har de upp till 30.000 höns…max 3000 per avdelning…Hönsen får leva så naturligt som möjligt skriver de men jag vet inte…hmm ja det är sånt där som jag inte gått in djupare på innan i mina tankar…just nu känns det hemskt.


Älskar att äta ägg dock… men kanske inte om en vecka 😉

Om äggen kom från en gård där de bara hade några höns och tuppar som fick gå fritt och som kunde fly om de ville och som dog av ålder…ja då skulle det kanske kännas lite bättre att äta ägg…

shutterstock_281741711

shutterstock_253838812

Vitaminer

Vitamin B12 är en bakterie som mestadels finns i djurkött och ägg och som vi behöver få i oss. Rekommendationen för B12 är 2 ug/dag och det ingår i min dagliga multivitamin så…ska bara kolla upp att de inte är tillverkat av animalier 🙂
Jag använder just nu multi woman som jag köper på Life.
multivitamin_kvinna

Hursomhelst jag ska nu alltså försöka att bara äta veganmat from måndag och under en vecka så får vi se vad som händer sen… Förresten, mjölken i kaffet som jag trodde det skulle bli svårt att avstå från har inte alls varit svårt, det slutade jag med för en vecka sen…och det går precis lika bra med sojamjölk om än något grumligt. 😉

Har ni några bra tips att ge mig så lämna gärna en kommentar nedan! 🙂

 

 

2 kommentarer
  • Bonnie
    januari 10, 2016

    Underbar cashewgrädde till kaffet! 1 dl cashewnötter, 4dl vatten, mixa och sila 🙂 blötlägg i förväg om du har möjlighet annars mixa bara.

    • healthcreator
      januari 10, 2016

      Tack för tipset Bonnie! Det ska jag absolut prova!! 🙂