Ett tidtagarur på en arm.

April utmaningen – 10 – 20 – 30 – superkorta intervaller

Då var det dags för april utmaningen – 10 – 20 – 30 – superkorta intervaller, som är ett ca 25 minuter långt intervallträningspass.

Våren är äntligen här och många av oss tycker det är härligt att knyta på sig träningsskorna och komma ut i naturen.

Jag tänkte därför tipsa om ett skönt intervallpass som lämpar sig bra för alla, otränade eller tränade. Man kör i sin egen takt och tar ut sig så mycket som känns rätt för en själv. Detta kan vara ett skönt komplement till att bara jogga tycker jag.

April utmaningen – 10, 20, 30 – superkorta intervaller

Såhär går det till:

Träna under ca 25 minuter. Värm även upp 5 minuter och varva ner 5 minuter så blir passet 35 minuter.

  • 10 sekunder intensiv (spurta allt du har eller så mycket som känns rätt för dig)
  • 20 sekunder jogga (eller gå) i jämt tempo
  • 30 sekunder spring (eller jogga) i jämt tempo

Börja gärna passet med 20 eller 30 sekunders delen.

Ett tips är att lägga in hela programmet i exempelvis RunKeeper appen för att lättare ha koll på tiden. Eller att investera i ett tidtagarur,

Kör gärna passet några gånger i veckan.

Obs! Om du har några sjukdomar eller andra kroppstillstånd ska du först konsultera din läkare innan du utför denna typ av träning.

Intervaller är tidseffektivt, omväxlande och ger bra resultat! De representerar våra förfäders tidvisa behov av att springa så fort man kunde för att jaga eller bli jagad.

Intervallträning

Såhär skönt kan det sedan kännas när passet är klart

April utmaningen - 10 - 20 - 30 - intervallträning

Våren är här på riktigt

Våren 2016 krokus
Våren 2016 tussilago

0