En tallrik med vegansk linsgryta serverat med råriven blomkål.

Linsgryta med tomat och ingefära – vegan

Hej alla matälskare!

Idag vill jag tipsa om en mycket god och krämig linsgryta där kryddblandningen ger en fantastisk smakupplevelse. Linsgrytan innehåller bland annat röda linser, tomat och ingefära samt flera olika kryddor. Har man inte alla övriga kryddor i receptet hemma så går det bra ändå. Grunden är koriander, spiskummin och kanel. Vad kan passa bättre än god och varm gryta nu när det är lite kallare än vanligt för att vara maj månad.

Tips på tillbehör:
Jag ville ändå få inte lite känsla av sommar till rätten så denna gång lagade jag tillbehör i form av råriven blomkål och blandade detta med en liten skvätt olivolja, en gnutta gurkmeja (ta inte för mycket så det tar för mycket smak), flingsalt och lite rivet limeskal. Det blev väldigt fräscht till rätten och kändes som en härlig mix av varm gryta med lite somrigt tillbehör. Vi går ju ändå mot sommaren nu! 🙂 Man kan ju förstås servera även ris, korn, pasta eller potatis till detta om man vill. 

Tips: Rör om i grytan då och då och se till att koka på svag värme så att inte kokosmjölken bränner fast.

Receptet är mjölkfritt, glutenfritt och veganskt.

Follow my blog with Bloglovin

Ett fat med linsgryta med tomat, ingefära och spännande kryddor serverat med råriven blomkål med olivolja, en gnutta gurkmeja, flingsalt och rivet limeskal.
Linsgrytan här serverad med råriven blomkål med lite olivolja, en gnutta gurkmeja, flingsalt och rivet limeskal.
Ett fat med linsgryta med tomat, ingefära och spännande kryddor serverat med råriven blomkål med olivolja, en gnutta gurkmeja, flingsalt och rivet limeskal.
Linsgrytan här serverad med råriven blomkål med lite olivolja, en gnutta gurkmeja, flingsalt och rivet limeskal.
Ett fat med en vegansk linsgryta med tomat och ingefära och riven blomkål.

Recept på linsgryta med tomat och ingefära – vegan

Linsgryta med tomat och ingefära

En mycket god linsgryta där kryddblandningen ger en fantastisk smakupplevelse.
Portioner 4
Författare Yvonne Hedberg

Ingredienser

Instruktioner

  • Fräs lök, morötter, selleri och vitlök i oljan i några minuter.
  • Rör ner ingefära, koriander, spiskummin och kanel.
  • Häll i linserna och rör om ordentligt, tillsätt sedan krossade tomater, kokosmjölk, buljong och vatten.
  • Låt det koka på svag värme under lock i ca 25 minuter. Rör om regelbundet.
  • Smaka av med salt, peppar, lime- eller citronjuice och valfria övriga kryddor.
  • Servera gärna med råriven blomkål eller kokt råris och en blandad sallad.

Smaklig måltid!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *






*